Felnőtt tartalom!

Elmúltam 18 éves, belépek Még nem vagyok 18 éves
Ha felnőtt vagy, és szeretnéd, hogy az ilyen tartalmakhoz kiskorú ne férhessen hozzá, használj szűrőprogramot.

A belépéssel elfogadod a felnőtt tartalmakat közvetítő blogok megtekintési szabályait is.

HTML

Sport & Business

A sport komoly üzlet a világ nagy részén. Nézzünk a számok mögé!

Friss topikok

Linkblog

Archívum

2010.03.28. 17:25 Marroquí Blanco

A hűtlenség ára

Címkék: szex botrány golf tőzsde tiger woods brit tudós

Kezdjük egy nagyon bulváros témával: kinek mennyibe került Tiger Woods félrelépése? Elsőre úgy gondolhatnánk, hogy a jó öreg Tigris jó eséllyel elköltötte egy előkelő zöldövezeti ház árát a stílszerűen golfütővel szilánkosra vert arcának a helyreállítására, elveszít párszázmillió dollárt a válás során, egy tudományos összeggel majd meglepi az asszonyt minden hónapban tartásdíjként és minden megy tovább. Neki még így is marad elég pénze, Elin Nordegren meg a lenti képek alapján elég tehetségesnek tűnik ahhoz, hogy még két gyerekkel is találjon magának játszótársat. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Azonban a történet ennél sokkal összetettebb. Woods bevételeinek 90%-a a szponzoroktól származik, nem a golfversenyeken elnyert amúgy szintén nem elhanyagolható pénzdíjakból. Bizony ez nem a Fekete Laci-féle átizzadt "Kőbányai" pólós szint... Woods tavaly októberben, nem sokkal a bili borulása előtt érte el az 1 milliárd dolláros határt pályafutása során, első sportolóként. Érzékeltetésképpen, Michael Jordan 1984 óta keresett 800 millió dollárt, Michael Schumachernek meg eddig be kellett érnie rongyos 700 millióval.

Hűséges férjként, szerető apaként a következő cégek támogatták ezt a szentembert (ha tudtok még többről is, nyugodtan jöhetnek kommentben):

Nike - bizonyos források szerint évi $30 millió, annyi biztos, hogy az előző, 2001-2006-os szerződés alapján 5 évre kapott 100 millió zöldhasút.

Accenture - a tanácsadó cég évi 20 millió dollárral honorálta hősünk szolgálatait. Páros lábbal rúgták ki.

General Motors - a Buick Rendezvous 5 évig népszerűsítésére 40 millió okot tudott volna felhozni kedvenc golfozónk. Az amúgy is nehéz napokat élő GM szerencséjére 2008 novemberében lejárt ez a szerződés.

Gillette (Procter & Gamble) - Nem hozták nyilvánosságra a részleteket, de állítólag évi 10-20 millió dollár közötti volumenű kontraktust kötöttek. Ők most épp pihentetik Woodsot, valószínűleg ráfekszenek majd a visszatérésére a marketingosztályon. A Gillette amúgy talán a legkevésbé finnyás szponzor, elvégre 2004-ben bő két héttel David Beckham kísértetiesen hasonló botránya után írták alá a 3 évre szóló, 40 millió fontos szerződést vele. Nem mondom, hogy kurvázik a Gillette marketingfőnöke, de gyanús, hogy Beckhamet Tigerre cserélték, szerintem egy követ fújnak ezek... Az meg már tényleg több, mint gyanús, hogy a cég másik arca, Thierry Henry 2007-ben vált el, a Gillette-szerződés megkötésének évében (állítólag az ő ex-házasságában sem az asszonynak voltak érdekes SMS-ek a telefonjában...). Már csak Federer maradt a nagy hármasból, reméljük ő nem a csajokra gondolt a "The Best a Man Can Get" szlogen kapcsán...

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Electronic Arts - A Tiger nevével fémjelzett videojáték gyártójával 2006-ban 6 évre állapodtak meg. Az összeget ez esetben sem hozták nyilvánosságra, de állítólag évi 8 millió dollár üti a markát. Üti, hiszen az EA Sports megerősítette, hogy nem szállnak ki.

AT&T - A telekommunikációs cég az újévi hangulat megalapozásaként január elsején jelentette be az együttműködés végét. Ami a mocskos anyagiakat illeti, itt is titkolóznak, mint az NBI-es klubvezetők, de annyit tudunk, hogy 2014-ig szóló szerződést bontottak fel. Állítólag évi 8 millió volt itt is a tarifa.

Tag Heuer - A svájci óragyártó a márka nagyköveteként alkalmazza a golfozót már 2002 óta. Február 19-én, megerősítették, hogy kitartanak mellette, holott decemberben egyszer már levették azokat a TV-reklámokat, amiben szerepelt a mintaférj. Évi 5 millió megmaradt.

Gatorade - 2007-ben egyeztek meg 5 évre, egy jelentéktelen 100 millió dolláros összegben. Évi 20 millióért nagyobb hűséget várt volna el a Pepsi birodalomhoz tartozó sportitalgyártó, Tigris az Accenture után valószínűleg kibírta röhögés nélkül ezt is.

TLC Laser Eye Centers - Évi 2 millióért dicsekedhettek azzal, hogy ők végezték Tiger lézeres szemműtétét. A cég csődvédelmet kért decemberben, de az együttműködésük folytatódik. Érdekes csődtörvények vannak arrafelé is...

Golf Digest - A golfmagazinban megjelenő oktató cikkekért 3 millió dollárt kapott. Egyelőre szünetel a rovat (így nyilván a januári és a februári csekk sem érkezett meg), hivatalosan addig, míg vissza nem tér a PGA versenysorozatba.

Biztos többen is elgondolkodtatok, hogy miért bontják fel a szerződést, elvégre továbbra is híres (sőt, valószínűleg az is megismerte most, aki eddig nem hallott róla). Amerikai elnökről is derült már ki hasonló, mégis kitölthette a hivatalát. Woods sem lett rosszabb golfozó, hát akkor miért? Nos, mint fentebb már említettem, a bevételeinek nagyságrendileg 90%-a származik a szponzoroktól, akiknek számít ugyan, hogy jól menjen a játék, de az sokkal fontosabb, hogy a nézők tökéletes képet kapcsoljanak a cég nevéhez. Mikor kirobbant a botrány, akkor az összes támogató imidzse igen súlyosan sérült. Gyakorlatilag nem lehetett 5 percig úgy TV-t nézni, hogy ne került volna szóba a nem éppen szerzetesi életet élő sportoló. Ha jól emlékszem az ESPN-en eddig 3 sportoló nevét láttam a képernyő alján a hírcsíkban külön témaként: Brett Favre-t 2008 és 2009 nyarán, mikor sírós-picsogós óvodás módjára kétszer visszavonult majd visszatért; Michael "a pizzától megyek" Phelps a pekingi olimpia alatt és Tigert (így, vezetéknév nélkül...), mikor a hálaadás nem egészen pulykazabálással telt.

Azoknak a TV-reklámoknak a letiltása, amelyekben szerepelt, csak az első lépés volt. Bár az átlag amerikai fogyasztó álszentségi mutatója bizony nem alacsony, de nem az volt a legnagyobb büntetés a szponzoroknak, hogy esetleg a konkurenciánál költik el fölös dollárjaikat. Két remek tudós, Victor Stango és Christopher Knittel, a UC Davis egyetem közgazdászprofesszorai (amerikaiak, de lesz ebből még brit tudós ösztöndíj is...) érdekes kutatást folytattak.

Nézzük kronológikus sorrendben: November 25-én, szerdán került napvilágra először a baleset története, aztán persze szépen gyorsan összeállt a kép a sajtó számára, hogy talán nem is autóbaleset volt az és a rossz helyen álló fa a hibás, hanem a svéd nejecske zúzta szét a családi Cadillacet. November 26-a hálaadás napja volt, 27-én kezdődött újra a kereskedés a tőzsdéken. December 17-én jelentette be, hogy határozatlan ideig nem tér vissza a golfpályákra. A köztes időben 13 kereskedési nap volt az amerikai tőzsdéken, két újdonsült cimboránk ezt az időszakot vette górcső alá. Nyolc támogató (Accenture, AT&T, EA Sports, Gillette (Proctor and Gamble), Nike, Gatorade (PepsiCo), TLC Laser Eye Centers és Golf Digest) tőzsdei árfolyammozgását vizsgálták. Hogy kiiktassák az egész piac általános árfolyamváltozását, figyelembe vették a versenytársak tőzsdei árfolyamának és az elmúlt 4 év tőzsdei adatainak korrelációját a szponzorok piaci értékéhez. A módszertanról több információm nincs, a nyakam azért nem tenném rá, hogy pontosak voltak a kaliforniaiak, mindenesetre érdekes eredményre jutottak:

Szerintük a 8 cég átlagosan 2,3%-ot veszített piaci értékéből a szexbotrány miatt vagy másképpen kifejezve: 5 és 12 milliárd dollár közötti összegbe (mai árfolyam szerint 981-2356 milliárd Ft) kerültek a kalandok. Többek között velük (Rachel Uchitel, Jaimee Grubbs, Jamie Jungers):

 Az olvasókra bízom az átváltást lélegeztetőgépre, magyar államadósság százalékára, Veres János makaói útjára, 4-es metróra vagy éppen Baumgartner Zsolt 1 éves Forma 1-es szereplésére. Megérte?

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://sportbusiness.blog.hu/api/trackback/id/tr621803402

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása